Prawidłowe oświetlenie naszych rowerów jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w jeździe na rowerze, a nie zawsze jest brane pod uwagę. Przyjrzyjmy się pokrótce, jak należy oświetlać rower w mieście, w dzień i w nocy.
Pierwszą (i najtańszą) rzeczą jest noszenie odzieży odblaskowej, czy to kamizelki, czy opaski, dzięki której będziesz widoczny pod każdym kątem. Nie zdejmuj odblasków ze szprych roweru, są one niezwykle przydatne, aby być widocznym z boku. Pamiętaj również, że nawet jeśli rano jest słonecznie, zacienione ulice mogą płatać figle, więc niezależnie od pogody, gdziekolwiek jeździsz, miej włączone reflektory.
Niemal ogólną zasadą na drogach miejskich, w obrębie miasta, jest znaczenie bycia widocznym. Martw się o to, żeby być widzianym, zamiast szukać świateł, żeby móc zobaczyć siebie. Miasta są zazwyczaj wystarczająco dobrze oświetlone, aby zapewnić Ci widoczność, której potrzebujesz podczas jazdy rowerem.
Przejdźmy do rzeczy – oświetlenie rowerowe
Rozmawialiśmy z Carlosem Salasem z Okocicle Madrid, aby mógł nam opowiedzieć nieco bardziej szczegółowo: „Światło, które sprawia, że jesteś widoczny, jest niezbędne. Nie wystarczy byle jaka rzecz. Do jazdy na rowerze trzeba kupować konkretne produkty”. I coś bardzo ważnego, by „wziąć pod uwagę: do czego będziemy używać roweru, bo co innego ktoś, kto używa roweru, by jechać do pracy rano i wracać w nocy, kto będzie musiał zainwestować nieco więcej w dobry system świateł, a co innego ten, kto używa roweru tylko sporadycznie rano i przy dobrym oświetleniu, w którym to przypadku wystarczy para lampek LED”.
Okocicle mówi nam, że ogólnie rzecz biorąc, możliwe są „trzy rodzaje oświetlenia: lampki zasilane bateriami, na które jest coraz mniejszy popyt i producenci zaczynają przestawać je produkować, lampki ładowane przez USB, które są obecnie najbardziej popularne, ponieważ można je ładować w domu, nie będąc zależnym od baterii, ale, uwaga, trzeba się upewnić, że ma się je naładowane. obowiązkowe wyposażenie
„Ostateczne rozwiązanie jest w dynamach, magnetycznych lub w piaście. Inwestujesz trochę więcej, ale nie masz problemów z ładowaniem czy bateriami” (Carlos Salas, Okocicle Madrid).
Dla Carlosa Salasa „ostateczne rozwiązanie znajduje się w dynamach, magnetycznych lub w piaście. Inwestujesz trochę więcej, ale nie masz problemów z ładowaniem czy bateriami”.
W tym miejscu trzeba powiedzieć, że dynamo nie jest już tym, czym było kiedyś. Nie są już tym niemożliwym wynalazkiem, który trzymał się naszego koła i spowalniał pedałowanie; znacznie poprawiły się pod względem skuteczności i odporności.
Mam nadzieję, że mogę powiedzieć na poziomie osobistym, że jest to typ oświetlenia, którego używam i przy kilku okazjach kierowcy komplementowali mnie za to, jak dobrze oświetlony był mój rower. Jako anegdotę pamiętam taksówkarza, który powiedział do mnie: „z daleka wygląda pan jak Vespa”.
Co mówi prawo?
Istnieją dwa artykuły, które regulują oświetlenie rowerów w naszym kraju: art. 43 ustawy o ruchu drogowym, obiegu pojazdów mechanicznych i bezpieczeństwie ruchu drogowego oraz art. 98 ogólnych przepisów ruchu drogowego:
Art. 43. Użytkowanie przymusowe.
1- Pojazdy jadące między zachodem a wschodem słońca lub o każdej porze dnia w tunelach i na innych odcinkach dróg objętych sygnałem tunelowym, muszą mieć włączone odpowiednie oświetlenie, na zasadach określonych przepisami.
2- W pozostałej części dnia muszą mieć również włączone oświetlenie ustalone przepisami:
a) Motocykle.
b) pojazdy poruszające się po pasie ruchu przeznaczonym do zmiany kierunku jazdy lub w kierunku przeciwnym do normalnie używanego na jezdni, na której się znajduje, niezależnie od tego, czy jest to pas ruchu zarezerwowany wyłącznie dla nich, czy też wyjątkowo otwarty dla ruchu w tym kierunku.
3- Obowiązek stosowania oświetlenia ustalonego przepisami istnieje również w przypadku wystąpienia warunków atmosferycznych lub środowiskowych znacznie ograniczających widoczność, jak np. w przypadku mgły, ulewnego deszczu, opadów śniegu, chmur dymu lub pyłu albo innych podobnych okoliczności.
4- Rowery powinny być również wyposażone w homologowane elementy odblaskowe określone przepisami. Gdy jeździmy po drogach międzymiastowych i używanie oświetlenia jest obowiązkowe, kierujący rowerem musi mieć również na sobie jakiś element lub odzież odblaskową.
Artykuł 98 ogólnych przepisów ruchu drogowego
Zasady ogólne.
1- Wszystkie pojazdy poruszające się między zachodem a wschodem słońca lub o każdej porze dnia w tunelach, przejściach podziemnych i na odcinkach drogi, których dotyczy znak „Tunel” (S-5), muszą mieć włączone odpowiednie oświetlenie, zgodnie z przepisami niniejszego punktu.
2- Regulacja systemów oświetleniowych, które nie są zabronione, lub we wszystkim, co nie jest wyraźnie przewidziane w niniejszym rozdziale lub w innych nakazach niniejszego regulaminu, powinna być zgodna z postanowieniami przepisów dotyczących pojazdów.
3- Rowery powinny być również wyposażone w odpowiednio homologowane elementy odblaskowe określone w ogólnych przepisach dotyczących pojazdów.
W przypadku, gdy używanie oświetlenia jest obowiązkowe, kierujący rowerami powinni również nosić odzież odblaskową umożliwiającą kierowcom i innym użytkownikom odróżnienie ich z odległości 150 metrów, jeżeli poruszają się po drogach międzymiastowych.